Freelance Nederland


Freelance Nederland, de grootste marktplaats voor zzpers freelancers,ondernemers en werkgevers van Nederland, schrijf u vandaag nog gratis in!


maandag 21 februari 2011

Benelux merk registratie






Benelux merk registratie
Een merk heeft waarde

Grote merken staan voor miljoenen op de balans. Op advies van vele brand consultants worden ze zorgvuldig opgebouwd en gekoesterd. Brand managers waken over hun wel en wee, en spenderen samen miljoenen aan brand advertising. The brand is everything, zeggen de marketing-goeroe’s.

Toch gaan er elk jaar weer miljoenen verloren omdat bedrijven slordig met hun merk(en) omspringen. Ze laten zich de kaas van het brood eten door een concurrent, of investeren in een merk dat al blijkt te bestaan. Soms uit slordigheid, soms uit onwetendheid. Beide zijn geen excuus. Bij het koesteren van een merk hoort ook het juridisch management.

Zonder registratie maar weinig rechten

Het gebruik van een merk in de Benelux geeft geen enkele bescherming voor het teken als zodanig. Indien een ander, zonder op de hoogte te zijn van het gebruik, voor een vergelijkbaar teken voor soortgelijke producten of diensten een merk registratie doet, staat men in principe met lege handen en is er een zeer grote kans dat men het gebruik dient te staken of niet mag uitbreiden.

Om dergelijke problemen te voorkomen is het verstandig, een merk registratie in een zo vroeg mogelijk stadium uit te voeren in de Benelux en indien van toepassing ook in het buitenland. Alleen door registratie van een merk wordt u eigenaar van een exclusief recht op het desbetreffende merk. Een merk registratie verschaft de merkhouder niet alleen de zekerheid het merk te kunnen blijven gebruiken (tenzij in conflict met een ouder recht), maar ook de mogelijkheid om op te treden tegen inbreuk op zijn merkenrecht. Er kan op grond van merkenrecht niet alleen worden opgetreden tegen identieke en overeenstemmende merken, maar ook onder bepaalde voorwaarden tegen handelsnamen en domeinnamen. Een zeer brede bescherming derhalve. Alleen al in de Benelux zijn ruim 1 miljoen merken geregistreerd.

Procedure van een registratie
Bij nieuwe merken is het van belang om eerst te achterhalen of het merk beschikbaar is voor gebruik, alvorens tot de registratie ervan over te gaan. Door inzicht te verkrijgen in de mogelijke bezwaren van oudere overeenstemmende merken en handelsnamen, kunnen schadeclaims voorkomen worden.

De registratie procedure in de Benelux begint met de aanvraag van een merk. Het merkenrecht ontstaat op de datum van de aanvraag van het merk. Vanaf die datum is het merk juridisch beschermd. Er kunnen echter pas rechten ontleend worden aan het merk vanaf het moment dat het merk is ingeschreven. Het merk wordt ingeschreven voor de producten en/of diensten waarvoor men het merk gebruikt of wil gaan gebruiken. De producten en/of diensten worden volgens vaste regels ingedeeld in bepaalde klassen. Om het merk voor de juiste waren of diensten in te schrijven zal in overleg een toepasselijke classificatie worden opgesteld, waarbij ook rekening kan worden gehouden met te verwachten toekomstige ontwikkelingen. Na het depot wordt door de ambtenaren van het Benelux Merkenbureau een verplicht ambtelijk onderzoek verricht. Dit onderzoek geeft inzage in oudere overeenstemmende merken en is uitsluitend informatief van aard. Eventueel is het mogelijk dit onderzoek versneld uit te laten voeren om eerder over de resultaten te beschikken.

Het is van belang dat een merk over voldoende onderscheidend vermogen beschikt. Tegenwoordig hebben de instanties namelijk de bevoegdheid om de aanvraag van een merk te weigeren, indien het merk niet voldoet aan de eisen die de wet aan een merk stelt.

Sinds 1 januari 2004 is het mogelijk oppositie in te dienen tegen bepaalde klassen van een aanvraag.Trapsgewijs zullen er klassen worden toegevoegd. Komt de aanvraag door de toetsing, dan wordt het merk gepubliceerd en kunnen houders van oudere rechten, binnen de daarvoor gestelde termijn, bezwaar tegen uw aanvraag maken door het indienen van een oppositie. Indien het Benelux Merkenbureau geen bezwaren aangeeft en de aanvraag de oppositieprocedure doorstaat, zal het merk worden ingeschreven. Een Benelux merkenregistratie heeft een geldigheidsduur van 10 jaar vanaf de depotdatum.

Controle op toekomstige merken

Het is mogelijk dat derden overeenstemmende merken deponeren die op het door u geregistreerde merk lijken. Het Benelux Merkenbureau laat dergelijke merken toe in het register, aangezien het bureau geen bevoegdheid heeft dergelijke overeenstemmende merken op grond van oudere rechten te weigeren. Men dient derhalve zelf actie te ondernemen om te voorkomen dat er merken worden geregistreerd die te veel op het door u geregistreerde merk lijken. Een bewakingsabonnement kan hierbij helpen. U blijft dan op de hoogte van nieuwe, conflicterende merken die bij de registers worden aangeboden.

Veelgemaakte fouten:

  • Vertrouwen op de handelsnaam. Die biedt alleen bescherming in de plaats waar u actief bent. Daarbuiten geldt alleen merkregistratie. Uw bedrijfsnaam is óók een merk! Logo’s zijn niet beschermd door het Handelsnaamrecht.
  • Niet deponeren. De kans bestaat dat producten en gedrukt materiaal alsnog vernietigd moeten worden wegens inbreuk op bestaande rechten. Boetes en schadeclaims kunnen volgen. Verlies van investering en reputatie.
  • Klakkeloos deponeren. Maakt slapende honden wakker. Vooronderzoek naar gelijkende merken is aanmerkelijk minder riskant! Te laat onderzoek verrichten. Product, naam en campagnes zijn ontwikkeld, nu nog even deponeren. Alles blijkt al geregistreerd. Overnieuw beginnen!
  • Te zuinig deponeren. Alleen de naam bijvoorbeeld, niet de verpakking, kleur, vorm etc. De kans bestaat dat u uw ‘eigen’ product ineens onder een andere naam in de winkel tegenkomt…
  • Geen bescherming voor andere landen aanvragen. De nachtmerrie voor elke sales manager: succesvol merk kan niet geëxporteerd worden omdat de rechten in een ander land al vergeven blijken.
  • Op de verkeerde naam registreren. Bij verkoop van het bedrijf gaan alle merken mee. Ook die u zelf had willen houden.
Meer informatie en bron:

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Merkenbureau Bouma. Hier kunt u ook verder advies inwinnen. Bij Bouma is advies snel, praktisch en compleet - zeg maar Rotterdams. Met als doel om klanten in staat te stellen de juiste beslissingen te nemen op alle aspecten. En vervolgens zorg te dragen voor een zorgvuldige afwikkeling en registratie. De kracht van Merkenbureau Bouma is dat zij klanten geen lang juridisch traject inslepen. Voor meer informatie kunt u kijken op de website van merkenbureau Bouma.

Direct uw eigen webwinkel beginnen?

Waarschijnlijk heeft u uw handen al vol aan het ondernemen en heeft u geen tijd om ook nog eens te leren hoe u zelf een webwinkel bouwt. Dat begrijpen wij.
Daarom is dit systeem zo ontworpen dat u zonder technische kennis eenvoudig uw eigen webwinkel kunt starten. Dat kan om te beginnen met onze gratis webwinkel. Die is eenvoudig van opzet en tegelijk bijzonder gebruiksvriendelijk binnen een overzichtelijke beheeromgeving.
En als u direct al een professionele webwinkel wilt beginnen dan kan dat ook, voor maar € 19,= per maand *. Dan heeft u een eigen domeinnaam en e-mail box, hosting van de webshop en statistieken via Google Analytics. Ook kunt u diverse betalingsmogelijkheden inzetten, waaronder IDEAL, Creditcard & PayPal.

Waarom via Mijnwebwinkel starten?

  • U mag het direct proberen met onze gratis instapversie.
  • Zonder technische kennis kunt u zelf eenvoudig uw eigen webwinkel beheren.
  • Mijnwebwinkel biedt een uitstekende service & ondersteuning.
  • Wij waken over uw webwinkel, 24 uur per dag & 7 dagen per week.
  • Uw webshop is goed vindbaar voor zoekmachines, zoals Google.
  • Voor maar € 19,- per maand * beschikt u over de complete professional versie.

Direct aan de slag met uw webwinkel

Start vandaag nog met uw eigen webshop en ontdek hoe eenvoudig het is om te verkopen via internet. Daarvoor kunt u kiezen uit onze gratis versie of professional versie.
Om uzelf te overtuigen kunt u eerst de referenties van onze klanten bekijken
Heeft u nog vragen over de gratis webwinkel of de professional webwinkel ?
Onze helpdesk medewerkers staan u tijdens kantooruren graag telefonisch of per e-mail te woord.

Aandacht voor een aantal speciale producten

Natuurlijk zijn onze klanten trots op hun eigen webwinkel.
Speciaal voor u hebben zij er enkele interessante producten uitgelicht.
Klik Hier om uw gratis webwinkel te beginnen.


Bookmark and Share


Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen

ad


Gratis gids met zzp tips

Schrijf u vandaag gratis in op de grootste ZZP & Freelance Marktplaats van Nederland.



U kunt via deze bovenstaande banner met de Dokteronline EXTRA 7 Euro COUPON code, alle producten van Docteronline bestellen met 7 euro extra korting bovenop de al geldende acties, en deze snel en discreet thuisbezorgd krijgen.

Freelance Termen



freelance


zonder een vaste arbeidsovereenkomst, niet in vaste dienst


kleine zelfstandige ondernemer die in opdracht diensten verleend


Zonder vast werkverband


Freelance is het werken voor een persoon, project of bedrijf zonder vast dienstverband aan te gaan. Een persoon die op freelance basis werkt wordt een freelancer genoemd.


Zonder duurzaam contract

Wanneer je werkt als freelancer, werk je zonder vast werkverband ofwel dienstverband. Een freelancer is niet in vaste dienst en werkt zonder arbeidsovereenkomst.

Freelance Markt Groeit



Schrijf u vandaag gratis in! op de grootste ZZP & Freelance Marktplaats van Nederland.

ZZP Groei Nederland

Uit de laatste cijfers blijkt dat de freelancemarkt aantrekt, wat meer kansen biedt voor ondernemende mensen die een eigen bedrijf willen starten.

Volgens de Freelance Markt Index (FMI) van Freelance.nl blijkt dat de markt voor freelancers zich positief ontwikkelt. De FMI is gebaseerd op een analyse van cijfers van het Centraal Bureau van de Statistiek (CBS), de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) en van Freelance.nl.

Stijging zet door

Over de het afgelopen jaar steeg de index van 213 naar 240 punten, dankzij met name de flexibeler wordende arbeidsmarkt.

Rob Bergers, directeur van Freelance.nl, verklaard dat opdrachtgevers en opdrachtnemers flexibelere projecten wensen. Doordat het werkaanbod groeit, stijgt ook het aantal freelancers en zzp’ers, aldus Bergers.

Freelance.nl ziet met name in de ICT-sector meer opdrachten en verwacht dat deze markt ook in 2015 zal blijven groeien maar ook in de financiële sector en de techniek gingen werkgevers het afgelopen jaar vaker aan de slag met flexibeler personeel.

Meer opdrachten

Voor Freelancers en zzp’ers is het afgelopen jaar het aantal opdrachten gemiddeld met ruim 12% gestegen. Dit is volgens Freelance.nl te danken aan een verbetering van de economie, maar ook de acceptatie van bedrijven dat werk anders ingedeeld kan worden.

Eerder al bleek dat freelancers hun omzet fors hebben zien stijgen.

Eigen bedrijf starten

De stijgende vraag naar flexibelere arbeidskrachten en de stijgende inkomsten bieden meer kansen voor mensen die hun eigen bedrijf willen starten. Volgens recente cijfers van het CBS blijkt dat inmiddels meer mensen een eigen bedrijf starten dan een faillissement vragen en daarmee wordt ingesprongen op de toenemende behoefte van bedrijven naar flexibeler personeel, maar ook deze startende ondernemers zijn vaak op zoek naar hulp of ondersteuning bij hun dienstverlening en bieden dus kansen voor freelancers en zzp’ers.



Kortings acties

E 8.25 Euro COUPON discount


Actuele Korting Code Acties

back to top