woensdag 26 oktober 2011

Personal branding succes strategy



Personal branding


Personal Branding is jezelf als merk beschouwen en voor jezelf inzetten. Een merk is bedoeld is om de producten of diensten van een te identificeren en ze kunnen  onderscheiden van die van de concurrentie."

Branding voor jezelf  zorgt er voor dat je geassocieerd wordt met  je dienst en unieke meerwaarde en dan is volstrekt duidelijk waar je voor staat.

Je komt bekend te staan als de  expert die je en bent en  krijgt een reputatie die bij je past en consistent is met wat je wilt neerzetten.

De eerst stap is een overzicht te krijgen in je meerwaarde en alles dat je kunt en te bieden hebt. Wat is jouw stijl, wat zijn je voorkeuren en wat zijn jouw kernwaarden in het leven? Wat zijn jouw talenten? Vraag je af waar je voor staat, wat jou uniek maakt, wat jou kenmerkt.Hoe wil je bekend staan? Stel je doel en dat mag  best een ambitieus doel zijn!

De basis van jouw personal brand

Een sterk merk is consistent. Soms raakt een  persoonlijk merk door verschillen van je basis van koers. Er kijkt als freelancer geen baas over je schouder mee dus soms is de verleiding groot om gewoon lekker te doen waar je zelf zin in hebt.Blijf in principe bij het vakgebied waar in uit blinkt, wees een beetje streng voor jezelf en weersta de behoefte aan iets nieuws.Zorg ervoor dat duidelijk is wie je bent, wat je doet en laat daar geen misverstanden over bestaan.

Sommige mensen zijn bang om een keuze te moeten maken. Als je op de langere termijn denkt kan je je echter voorstellen dat je door een gerichte positionering sneller succesvol wordt,dan wanneer je meer in de breedte gaat. Je kunt beter 2 opdrachten voor 5.000 euro binnenhalen omdat je een sterk merk hebt dan dat je 10 verschillende opdrachten van 400 euro scoort.

Toepassing

Vraag eens aan bekenden  hoe ze je zien. Als je weet  wat je sterke kanten zijn dan voer je dit door in je communicatie, in wat je zegt en wat je do et. Dit betekent dat je oplet of wat je doet wel bij je merk past. Je cultiveert wie je bent met als doel jezelf zo succesvol mogelijk te maken - wat ‘succes’ voor jou dan ook mag betekenen. Neem hiervoor de tijd. Je bent niet van de ene op de andere dag een sterk merk. Als je na twee jaar het verschil ziet tussen je eigen reputatie en die van een collega die er niet voor gekozen heeft bewust aan personal branding te doen is veel van je gedane moeite ineens zichtbaar.

Tien tips

Kracht en Passie

Zorg dat je persoonlijke merk gebaseerd is op je krachten, talenten, vaardigheden, passies en waarden. Met ‘mindere’ uitgangspunten loop je teveel het risico te verslappen en het bijltje erbij neer te gooien.


Oordeel niet 

Laat je oordeel over los en kijk onbevangen naar jezelf.
Probeer jezelf zo helder en onbevooroordeeld mogelijk te zien.


Zet jezelf op de kaart


Zorg dat je zichtbaar bent. Begin een weblog over jezelf of over je expertisegebied en laat zien wie je bent.

Blijf echt en altijd eerlijk.

Forceer je niet om iets te zijn dat eigenlijk niet bij je past, of dat je niet waar kunt maken. Mensen hebben haarfijn in de gaten of het klopt wat ze voorgeschoteld krijgen.

Inspireer jezelf.

Blijf steeds op zoek naar mensen die jou tot voorbeeld zijn, die eigenschappen hebben die je bewondert. Ga na wat jouw hart sneller doet slaan, waar jij voor staat.

Heb geduld. 

Een sterk merk bouwt je niet zomaar ineens op, daar is tijd voor nodig. Maar als het eenmaal staat dan staat het ook!

Concentreer je op je sterke punten. 

Richt je op je talenten uit je innerlijke bron en breng dit voor het voetlicht. Je inspireert niet alleen jezelf maar ook de mensen om je heen met je authentieke liefde voor waar je mee bezig bent

Grijp je kans.

Wacht niet op de wereld maar grijp de kansen aan, roep je eigen projecten in het leven die weerspiegelen waar jij voor staat, publiceer over je vakgebied en jouw unieke kijk hierop.

Wees dienstbaar.

Deel je visie met mensen die je te spreken krijgt, luister geduldig en probeer te bedenken hoe je die persoon vanuit jouw persoonlijke merk zo goed mogelijk zou kunnen helpen.

Blijf  relevant. 

Zorg dat je vaardigheden en kennisgebied(en) aansluiten op dingen die aan de orde zijn in zakenland en hou je kennis en informatie op een fanatieke manier bij.

Blijf  Up to date.

Zorg dat je up to date blijft via de beste informatiebronnen en deel je kennis vervolgens  de mensen die je ontmoet, via je weblog, nieuwsbrief of website. Zorg dat je van waarde bent voor mensen.

Een goede balans.

Zoek de balans tussen je gaven delen en een prijs zetten op je meerwaarde. Je kunt altijd informatie prijsgeven, iemand helpen met je kennis, een situatie verhelderen door je talenten. Bouw je persoonlijke merk op zonder dat je hoeft te wachten op een opdracht om je te bewijzen. Houd goed het evenwicht in de gaten. Iets van jezelf geven is zakelijk heel gezond, jezelf weggeven echter niet.

Wees creatief

Haal het beste uit jezelf en blijf anderen uitdagen. Een beetje eigenwijs zijn is nodig om uniek te zijn en je te onderscheiden op de markt dat je tussen de concurrenten opvalt.

Geniet van  het succes  van je keuze om aan personal branding te doen!



Tags

Personal Branding
Succesvol jezelf als merk op de markt neerzetten
De beste tips voor een geslaagde personal branding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijksoverheid.nl - Nieuwsberichten

Rijksoverheid.nl - Besluiten

Stichting Climate Intelligence Clintel

Google- Meldingen - Freelance

Freelancers Gezocht

EnerzijdsAnderzijds

back to top