maandag 10 oktober 2011

Tips voor een goede bedrijfsnaam








De best bedrijfsnaam

Het kiezen van een bedrijfsnaam is een van de belangrijkste marketingbeslissingen die u neemt. De naam van uw bedrijf bepaalt voor een deel het succes van uw bedrijf. Maar hoe kiest u een goede bedrijfsnaam? Zeven tips.

Tips voor een goede bedrijfsnaam

1 Maak duidelijk wat u doet

Uw bedrijfsnaam vertelt meteen al veel over uw bedrijf. Bijvoorbeeld over wat u doet, maar soms ook over hoe u werkt. De naam "Bouwbedrijf Jan de Boer & Zoon" geeft bijvoorbeeld niet alleen aan wat de firma doet maar suggereert ook een persoonlijke behandeling. Laat uit uw naam blijken wat uw bedrijf doet.
Vermijdt een nietszeggende naam.

Bedrijfsnaam maakt het verschil

Een goede bedrijfsnaam draagt bij aan het succes van uw bedrijf. U zet uw immers onderneming meteen goed op de kaart. Maar wat is nu een goede naam? De beste namen hebben betekenis en wijken af van de concurrent. Lees het artikel over bedrijfsnamen in de Kamerkrant.

2 Wees origineel

Duidelijkheid is één, maar ook originaliteit is belangrijk. Als uw naam niet afwijkt van die van uw concurrenten, dan is ook de kans dat uw bedrijf eruit springt vrij klein. Want wat is het verschil tussen "Bouwbedrijf Jan de Boer" en "Klaas de Beek Bouw"? Met een opvallende naam heeft u al veel gewonnen. Dat geldt zeker ook op internet, bijvoorbeeld bij Google.

3 Passend maar niet beperkt

Uw naam moet weliswaar origineel zijn, maar niet té. De naam van uw bedrijf moet namelijk wel passen bij de activiteiten. Een communicatiebureau kan zich een creatieve naam veroorloven, een notaris weer veel minder. Let ook op dat u zich niet te veel beperkt. Met "Visitekaartjesdrukkerij De Hoofdletter" legt u uw bedrijfsactiviteiten tot in de lengte van dagen vast. "Drukkerij de Hoofdletter" daarentegen kan nog altijd nog meer gaan drukken dan alleen visitekaartjes.

4 Geen grappen

Een gouden regel is dat u voorzichtig moet zijn met grappige namen. Niet iedereen deelt immers uw gevoel voor humor. Bovendien geeft een jolige bedrijfsnaam uw klanten niet direct het idee dat u ze serieus neemt.

5 Goed te onthouden

U bent eruit: u heeft een duidelijke, passende én originele naam. Maar onthouden mensen deze ook? Ligt de naam goed in het gehoor? En hoe zit met spelling? Als mensen uw naam verkeerd schrijven dan komt dat de vindbaarheid, zeker via internet, niet ten goede.

6 Beschikbaar

Een belangrijke vereiste voor uw naam is de beschikbaarheid. U mag niet zomaar een bestaande naam gebruiken. Ook mag u geen inbreuk maken op bestaande merken. Controleer ook of uw beoogde domeinnaam op internet nog vrij is. Het is zonde als u uiteindelijk uw toevlucht moet nemen tot een webadres met streepjes of andere vreemde tekens. Meer informatie over vereisten aan uw handelsnaam.

7 Feedback

Leg uw naam eens voor aan vrienden en familie. Wat vinden zij ervan? U bent natuurlijk degene die beslist. Het kan echter handig zijn om eens te peilen wat voor associaties zij hebben bij uw bedrijfsnaam.


tags

Tips voor een goede bedrijfsnaam
Wat is een goede bedrijfsnaam
Marketingstrategie
Bedrijfsnaam en branding
Personal Branding

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijksoverheid.nl - Nieuwsberichten

Rijksoverheid.nl - Besluiten

Stichting Climate Intelligence Clintel

Google- Meldingen - Freelance

Freelancers Gezocht

EnerzijdsAnderzijds

back to top