maandag 10 oktober 2011

Marktonderzoek







Het marketingplan is een onderdeel van het ondernemingsplan. In het marketingplan omschrijft u uw commerciële formule en de markt waarin u zich begeeft. U kunt het plan opstellen aan de hand van de vijf P's van het marketingplan: plaats, product, prijs, promotie en personeel. Om de haalbaarheid van uw plannen in te schatten, is markt- en branche-informatie onmisbaar.


Marktonderzoek

Met marktonderzoek gaat u na of uw idee haalbaar is. U onderzoekt wat voor u de juiste branche, omgeving en klanten zijn en wie uw concurrenten zijn. Met de resultaten van de marktanalyse kunt u de juiste doelen en doelgroepen voor uw bedrijf vaststellen. U kunt het marktonderzoek op twee manieren doen:

Bestaande onderzoeken gebruiken (literatuuronderzoek)
U maakt gebruik van bestaande onderzoeken en informatie. Bij branche-informatie vindt u cijfers over de branche en regio's en een overzicht van brancheorganisaties en vakbladen die u verder op weg kunnen helpen.

Zelf een onderzoek opzetten (veldonderzoek)

U kunt zelf een onderzoek uitvoeren aan de hand van:

* uw persoonlijke ervaring in de branche;
* gesprekken met potentiële klanten, leveranciers en met brancheorganisaties;
* het houden van een enquête;
* het bezoeken van uw concurrenten.


U kunt het marktonderzoek ook uitbesteden aan een commercieel marktonderzoekbureau of aan studenten.

* Brancheonderzoek
* Onderzoek uw klanten
* Onderzoek uw concurrentie
* Omgevingsanalyse



Tags

Marktonderzoek
Marketingplan
Marktonderzoek Ondernemingsplan

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijksoverheid.nl - Nieuwsberichten

Rijksoverheid.nl - Besluiten

Stichting Climate Intelligence Clintel

Google- Meldingen - Freelance

Freelancers Gezocht

EnerzijdsAnderzijds

back to top