TweetFollow @freelancemarkt
Het marketingplan is een onderdeel van het ondernemingsplan. In het marketingplan omschrijft u uw commerciële formule en de markt waarin u zich begeeft. U kunt het plan opstellen aan de hand van de vijf P's van het marketingplan: plaats, product, prijs, promotie en personeel. Om de haalbaarheid van uw plannen in te schatten, is markt- en branche-informatie onmisbaar.
Marktonderzoek
Met marktonderzoek gaat u na of uw idee haalbaar is. U onderzoekt wat voor u de juiste branche, omgeving en klanten zijn en wie uw concurrenten zijn. Met de resultaten van de marktanalyse kunt u de juiste doelen en doelgroepen voor uw bedrijf vaststellen. U kunt het marktonderzoek op twee manieren doen:
Bestaande onderzoeken gebruiken (literatuuronderzoek)
U maakt gebruik van bestaande onderzoeken en informatie. Bij branche-informatie vindt u cijfers over de branche en regio's en een overzicht van brancheorganisaties en vakbladen die u verder op weg kunnen helpen.
Zelf een onderzoek opzetten (veldonderzoek)
U kunt zelf een onderzoek uitvoeren aan de hand van:
* uw persoonlijke ervaring in de branche;
* gesprekken met potentiële klanten, leveranciers en met brancheorganisaties;
* het houden van een enquête;
* het bezoeken van uw concurrenten.
U kunt het marktonderzoek ook uitbesteden aan een commercieel marktonderzoekbureau of aan studenten.
* Brancheonderzoek
* Onderzoek uw klanten
* Onderzoek uw concurrentie
* Omgevingsanalyse
Tags
Marktonderzoek
Marketingplan
Marktonderzoek Ondernemingsplan
Geen opmerkingen:
Een reactie posten