Marktonderzoek is essentieel om een beeld te krijgen op de actuele product- en verkoopcijfers en brengt de groeikansen van de branche in beeld en kan de trends en ontwikkelingen signaleren die van invloed zijn op jouw bedrijf.
Bij marktonderzoek is het belangrijk om te kijken naar de branche waarin je actief wilt zijn en naar je mogelijke concurrenten.
Er zijn veel marktonderzoekbureaus die voor je kunnen uitzoeken of jouw idee kans van slagen heeft.
Het voordeel van uitbesteden is dat marktonderzoeksbureaus meestal over een enorme ervaring beschikken, waardoor het onderzoek vaak goed doortimmerd is en bovendien zijn zij in staat om kritisch naar jouw idee te kijken, terwijl starters zelf nog wel eens vergeten om hun roze bril af te zetten en de kansen daardoor te rooskleurig inschatten.
Je kunt zelf een marktonderzoek doen. en krijgt direct een goed inzicht in de branche waarin je actief wilt worden en leert op voorhand je concurrenten, kansen en bedreigingen kennen. Voordat je zelf een marktonderzoek maakt, omschrijf dan eerst welk product of welke dienst je wilt aanbieden.
Een goed marktonderzoek staat of valt bij de 'probleemstelling'. Door een gedetailleerdere vraag kun je gerichter informatie zoeken en anders krijg je een wirwar aan gegevens waar je niets aan hebt. Stel dan ook vast welke gegevens je nodig hebt en waar je deze vandaan kunt halen.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aangewezen startpunt. Afhankelijk van je vraagstelling krijg je daar een uitgebreid bestand van de statistieken en economische gegevens.
Brancheverenigingen , product- en bedrijfsschappen zijn tevens een prima bron. Bij de Kamer van Koophandel kan je de gegevens opvragen en kun je bijvoorbeeld een overzicht krijgen van alle kappers of snackbars in Zoetermeer.
Bestudeer het faillissementenoverzicht: als in de recente periode een groot aantal bedrijven in jouw branche ten onder is gegaan want dan kun nog maar beter eens goed nadenken over de vraag of je wel op de goede Markt zit.
Verdiep je in je concurrenten. Vraag brochures van hen aan, ga - indien mogelijk - bij hen langs, bekijk hun producten, ervaar de service, praat met klanten, bekijk hun bedrijfspand, analyseer hun zwakke en sterke punten en bedenk hoe je zich van hen kunt onderscheiden en waarom je het beter kunt.
Na je onderzoek kun je conclusies trekken maar wees kritisch naar jezelf , spiegel de situatie niet te rooskleurig voor en durf ook 'nee' te zeggen als er veel onzekerheden zijn.
Als je mogelijkheden ziet, probeer je dan te onderscheiden van je concurrenten en benoem punt voor punt hoe je een betere service verleent en hoe je denkt die kwaliteit te waarborgen.
Aan het eind van de marktverkenning heb je een stevig plan om de concurrenten te kunnen verslaan.
Tags
Marktonderzoek is het aangewezen middel om een goed beeld te krijgen van de markt en precies na te gaan of jouw onderneming,dienst of idee kans van slagen heeft, een betrouwbaar orgaan is het CBS, waar je rapporten kunt opvragen over de groei en de economische ontwikkeling, tevens is het handig na te gaan hoe je concurrenten het doen op de markt en uit te zoeken hoe je hen kunt verslaan door je te onderscheiden door bv personal branding, een origineel idee ,optimale reclame en de beste verhouding tussen prijs en dienst en of product.
Bij marktonderzoek is het belangrijk om te kijken naar de branche waarin je actief wilt zijn en naar je mogelijke concurrenten.
Er zijn veel marktonderzoekbureaus die voor je kunnen uitzoeken of jouw idee kans van slagen heeft.
Het voordeel van uitbesteden is dat marktonderzoeksbureaus meestal over een enorme ervaring beschikken, waardoor het onderzoek vaak goed doortimmerd is en bovendien zijn zij in staat om kritisch naar jouw idee te kijken, terwijl starters zelf nog wel eens vergeten om hun roze bril af te zetten en de kansen daardoor te rooskleurig inschatten.
Je kunt zelf een marktonderzoek doen. en krijgt direct een goed inzicht in de branche waarin je actief wilt worden en leert op voorhand je concurrenten, kansen en bedreigingen kennen. Voordat je zelf een marktonderzoek maakt, omschrijf dan eerst welk product of welke dienst je wilt aanbieden.
Een goed marktonderzoek staat of valt bij de 'probleemstelling'. Door een gedetailleerdere vraag kun je gerichter informatie zoeken en anders krijg je een wirwar aan gegevens waar je niets aan hebt. Stel dan ook vast welke gegevens je nodig hebt en waar je deze vandaan kunt halen.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek is het aangewezen startpunt. Afhankelijk van je vraagstelling krijg je daar een uitgebreid bestand van de statistieken en economische gegevens.
Brancheverenigingen , product- en bedrijfsschappen zijn tevens een prima bron. Bij de Kamer van Koophandel kan je de gegevens opvragen en kun je bijvoorbeeld een overzicht krijgen van alle kappers of snackbars in Zoetermeer.
Bestudeer het faillissementenoverzicht: als in de recente periode een groot aantal bedrijven in jouw branche ten onder is gegaan want dan kun nog maar beter eens goed nadenken over de vraag of je wel op de goede Markt zit.
Verdiep je in je concurrenten. Vraag brochures van hen aan, ga - indien mogelijk - bij hen langs, bekijk hun producten, ervaar de service, praat met klanten, bekijk hun bedrijfspand, analyseer hun zwakke en sterke punten en bedenk hoe je zich van hen kunt onderscheiden en waarom je het beter kunt.
Na je onderzoek kun je conclusies trekken maar wees kritisch naar jezelf , spiegel de situatie niet te rooskleurig voor en durf ook 'nee' te zeggen als er veel onzekerheden zijn.
Als je mogelijkheden ziet, probeer je dan te onderscheiden van je concurrenten en benoem punt voor punt hoe je een betere service verleent en hoe je denkt die kwaliteit te waarborgen.
Aan het eind van de marktverkenning heb je een stevig plan om de concurrenten te kunnen verslaan.
Tags
Marktonderzoek is het aangewezen middel om een goed beeld te krijgen van de markt en precies na te gaan of jouw onderneming,dienst of idee kans van slagen heeft, een betrouwbaar orgaan is het CBS, waar je rapporten kunt opvragen over de groei en de economische ontwikkeling, tevens is het handig na te gaan hoe je concurrenten het doen op de markt en uit te zoeken hoe je hen kunt verslaan door je te onderscheiden door bv personal branding, een origineel idee ,optimale reclame en de beste verhouding tussen prijs en dienst en of product.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten