woensdag 12 oktober 2011

Linkedin groepen beheren en ontwikkelen







Hoe beheer en ontwikkel je een Linkedin groep


Succesvol Linkedin groepen beheren en ontwikkelen

Linkedin heeft meer dan 55.000 Nederlandstalige groepen maar helaas wordt niet iedere Linkedin groep goede beheerd. Leden zien vaak te veel informatie die ze niet relevant vinden en ervaren een information overload. De kans is groot dat ze niet participeren en de groep negeren of zelfs verlaten.

Hier volgen tips voor een goed beheer en de ontwikkeling van bestaande en nieuwe Linkedin groepen.


1 Bepaal het doel en de doelgroep

Hoe specifieker het doel, hoe beter de (nieuwe) leden de groep zullen waarderen en hoe groter de kans op participatie. Het delen van kennis is de meest voorkomende reden waarom een groep wordt opgericht. Men kan onderscheid maken tussen kennis deling binnen een vakgebied, organisatie of regio. Daarnaast zijn er ook meer specifieke doeleinden mogelijk (of een combinatie daarvan):

Het uitwisselen van leads
Kennisuitwisseling binnen een project
Productinnovatie en -optimalisatie
Het werven van personeel
Follow-up van een initiatief
Promotie van een product of dienst
Klantenbinding

Afhankelijk van het doel kan de doelgroep bestaan uit: collega’s, vrijwilligers, klanten, leveranciers, partners, vakgenoten, studiegenoten en mensen uit dezelfde regio.

2 Toegevoegde waarde en onderscheidend vermogen

Bij nieuwe groepen moet de Group Owner de eerste maanden op zijn minst de toegevoegde waarde moeten laten zien en duidelijk maken wat het voordeel is
voor de groepsleden? zoals unieke content,productinformatie, promoties of discussies over specifieke onderwerpen. Als het onderscheidend vermogen onvoldoende is, zullen de leden de groep minder intensief volgen en misschien zelfs verlaten. De relevantie en het onderscheidend vermogen is bepalend voor het succes van de groep.

3 Activeren en cultiveren van de groep

Slechts 10% van de internet gebruikers is meer of minder actief en participeert. Het overgrote deel consumeert de aangeboden informatie. Het activeren en cultiveren van een community kunt u vergelijken met het proces in de akkerbouw: bewerken, zaaien, onderhouden en oogsten.

Maak een kalender met onderwerpen waarover u wilt communiceren

Start uitdagende) discussies om reacties uit te lokken

Publiceer unieke content en verspreid deze alleen via de groep

Vraag leden in welke onderwerpen ze geïnteresseerd zijn

Leg een relatie tussen offline gebeurtenissen en de groep


4 Kwaliteit en kwantiteit

Vaak schiet men het doel voorbij zodra de kwantiteit een doel op zichzelf dreigt te worden want dan word de binding met de groep steeds zwakker.

Enkele tips om de kwaliteit van (grote) groepen te borgen:

Communiceer en handhaaf duidelijke regels en uw doel (Group Rules)
Heet nieuwe leden welkom en wijs op het doel en de regels (Templates)
Maak een bewuste keuze tussen open en gesloten groepen
Zoek Group Managers voor ondersteuning bij het beheer
Verwijder gedateerde Discussies en Vacatures
Maak gebruik van subgroepen

5: Promotie van een Linkedin groep

Laat de omvang van een Linkedin groep nooit de belangrijkste drijfveer zijn want op die manier wordt een groep nooit echt geadopteerd en is de binding erg zwak.

Promotie van Linkedin groepen is o.a. mogelijk via:

E-mail nieuwsbrieven
Websites
Presentaties
QR codes
Evenementen
Social Media

Tip:


Linkedin Tips

Linkedin groepen ontwikkelen en beheren
Linkedin optimaal gebruiken tips
Linkedin klanten en afnemers vinden
Linkedin applicaties
Linkedin tips voor een goede discussie

Keywords

Hoe ontwikkel je een linkedin groep
Linkedin groepen ontwikkelen
Linkedin groepen beheren
Groepsbeheer Linkedin
Groepsontwikkeling Linkedin

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Rijksoverheid.nl - Nieuwsberichten

Rijksoverheid.nl - Besluiten

Stichting Climate Intelligence Clintel

Google- Meldingen - Freelance

Freelancers Gezocht

EnerzijdsAnderzijds

back to top